tisdag, september 16, 2008

Positiva Nisse är lite nere

Kim har positiva veckan hos sig, del två. Jag tycker det är en mycket bra idé. Jag ska försöka anamma den. Jag känner mig lite nere och behöver hitta upp.

Det har bara varit ett litet tag men det är inte likt mig. Arg kan jag bli, irriterad, tycka saker är jobbiga och så vidare. Men jag är sällan deppig och negativ. Nu vaknar jag om morgnarna och vill bara somna om. Inte för att jag är trött utan för att jag inte har lust.

Men jag gillar ju mitt jobb, jag tycker om livet och jag anar alltid möjligheterna bakom den grå vardagen. Jag har fina vänner, fin familj, fyra fina katter och föräldrar som alltid ställer upp.

Jag är dock inte den som finner mig i att vara deppig även om jag kanske borde bryta ihop först och sen gå vidare. Jag har försökt hitta orsaken och göra nåt åt det. Så jag har tagit en D-vitamin och en magnesium i fall jag skulle ha brist på dessa viktiga ämnen vilket kan göra vem som helst riktigt deprimerad. Jag har druckit te med kokosolja och jag har tagit en skogspromenad.

Så nu väntar jag på resultatet.

När jag gick där i skogen så gick jag och letade efter en ingång till en magisk värld, en stig som kunde leda mig mot fantastiska äventyr. När jag var liten så fanns det alltid en magisk värld, ett äventyr, bakom en sten eller mellan två trädstammar. Jag trodde på jultomten långt efter att jag slutat tro på jultomten. Jag tror fortfarande att det någonstans finns troll, tomtar, vättar och andra väsen. Ganska ofta finns det en längtan i mig att leva i fantasin. Antagligen därför jag tycker så mycket om böcker och filmer som Sagan om ringen, Harry Potter, Narnia, Kalle och chokladfabriken, Polarexpressen, Ronja Rövardotter, Mio min Mio, Tordyveln flyger i skymningen och så vidare. Och nog därför jag sörjer så mycket att jag inte skriver mer än jag gör. Kanske skulle jag skriva fantastiska sagor om jag bara tog mig tid att skriva.

Kanske är det orsaken till att jag känner mig nere? Min ouppfyllda längtan till skrivandet och till fantasins värld.

Eller så är det D-vitaminet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Magnesium måste jag googla på!
Jag har börjat med järntabletter.

Magiska världar är bra. Inte undra på att människor knarkar och håller på.

Kram!

Anonym sa...

Magnesium och D-vitamin är bra för mycket.

Ha ha... varför knarka när man kan gå i skogen?

Kram