tisdag, september 09, 2008

Får det gå till så här?

Vi har hittat en katt. En liten, mager stackare som antingen är övergiven eller bortsprungen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med henne. Hon mår nog inte så bra. Hon hade omkring 40 fästingar eller mer på huvudet och i ansiktet. Hon är trött och lite dålig i magen. Våra katter har jag inte vågat ta in än och jag vet inte hur vi ska göra under natten.

Men jag kan bara inte släppa ut henne.

Jag har satt upp lappar, mailat folk i området och ringt några samtal. Vad mer kan jag göra just nu? Alla katthem är överfulla och vi har ju faktiskt rum både i huset och i våra hjärtan för en katt till. Men ändå, jag vet inte. Det är ju en hel del att göra med en ny katt i huset. Vänja de andra, vänja henne, ta hand om henne om hon är sjuk, kanske torka kattskit, kiss mm, oroa sig osv.

Boll hon grät förtvivlat och frågade hur det kan finnas människor som gör så mot sin katt.
- Jag tycker inte om såna människor, sa hon. Och det kan jag säga att det gör inte jag heller.

Katten som jag har gett namnet Odessa är mycket kelig, lätt att ha att göra med och hon ville så gärna gå in. Helt uppenbart en tam katt som har haft någonstans att bo. Nu sover hon i kattkorgen på kökssoffan. Jag vet inte hur gammal hon är men det skulle kunna var en katt som är född i våras. Eller bara en hona som fått för lite mat.

Stackars liten kisse.

3 kommentarer:

Linda sa...

Ännu en stackars sommarkatt som blivit utslängd i väntan på sin död. Inget nytt under solen men så hjärtskärande hemskt. Snälla försök hitta orken och släpp in Odessa i ert hem. Det är mycket jobb men hon är värd det efter allt hon måste ha gått igenom.
Fast ge henne mat i små portioner. Magsäcken är antagligen väldigt liten och inte så van med mat.
Vilken liten kämpe hon måste vara som har överlevt... en riktig överlevare helt enkelt.

Nisse sa...

Jag kan inte få in i mitt huvud att det finns människor som gör så. Och ändå har jag ju två bevis på det i mitt hus.

Anonym sa...

Tre bevis har jag ju kom jag på. Tre av våra numer fyra katter är hittekatter. Det märks också att Cosmo som aldrig farit illa utan växt upp i trygghet är den kaxigaste och tryggaste av dem.