onsdag, september 10, 2008

Odessa

En liten uppdatering på kattfronten. Odessa är fortfarande trött men har piggnat på sig lite ändå. Hon dricker massor men hon är ju antagligen uttorkad. Natten gick bra. Först hade jag henne i en kattbur bredvid sängen och så gick jag ner med henne när hon gnällde. Hon gick på lådan och åt lite och sen fick hon sova i buren igen. Några timmar senare gnällde hon igen och då fick hon vara lös nere i köket istället och det gick bra.

Våra tre andra katter har hälsat på henne. För säkerhets skull fick hon vara i buren då. De fräste lite åt varandra men det gick bra ändå. Ännu så har hon inte börjat gå upp så våra kissar kan gå upp och lägga sig och hon kan vara i köket. Tyvärr har vi ju inga dörrar som vi kan stänga men än så länge så har det funkat. Aslan blev nog mest rädd, Cosmo lite stöddigt nyfiken och beredd på att sätta henne på plats, Marsipan fräste och gick sen upp och lade sig. Odessa fräste åt alla tre.

Jag plockade ju bort massor av fästingar igår och uppskattade det till kanske omkring 40 st. Plockade lite senare bort dem som var kvar och då räknade jag. Och det var 40 st bara det. Så troligtvis hade hon närmare 100 fästingar på sig. Många såna där pyttesmå nymfer men också jättestora otäckingar. Gissa om jag tvättade händerna noga efteråt. Usch.

Jag ringde nyss veterinären och frågade lite. Så nu känns det lugnare. Jag blir lite uppjagad av sånt här. Vill ju ta hand om på bästa sätt men även om jag har tre katter så vet jag inte så väldigt mycket om katter som är sjuka, undernärda osv. Jag har ingen aning om hur gammal hon är heller. Trodde först hon var runt ett halvår men hon kan lika gärna vara äldre.

Det skulle vara väldigt bra om någon annan kunde ta hand om henne men jag har också svårt att släppa ifrån mig ansvaret när jag väl har tagit det. Det känns lite hemskt att tänka att jag inte har tid. Men det är ju så att jag har väldigt mycket och ännu ett sak att ägna tid och tankar på innebär ytterligare stress. Fast allt går ju och vilka är alternativen? Om ingen annan tar henne så blir det ju avlivning ifall vi inte behåller henne. Sånt är väldigt svårt att besluta om. Jag har fått göra det vid några tillfällen och det är inte lätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker Odessa förtjänar att få leva. Hon har varit en sådan kämpe. Hon är värd livet/Linda

Anonym sa...

Ja det tycker jag med.

Anonym sa...

Jag tycker Odessa är vacker och jag tycker du är en klippa som plockar bort så många fästingar. Tänk så skönt för henne!
Bilden där hon sover gör mig lite tårögd.

Anonym sa...

Kim - ja hon är fin. Man kan ju inte lämna ett sånt litet knyte att dö ensam i skogen.