torsdag, januari 08, 2009

Sextankar



I måndags var vi i Stockholm en sväng. Vi gick på Cosmonova och på Naturhistoriska museet. Museét hemsöker mig emellanåt. Det är lite läskigt med alla de där uppstoppade djuren. Jag har definitivt ingen längtan tillbaks dit. Men varför finns det inget museum med uppstoppade människor? Man skulle kunna trycka på knappar för att höra hur de låter. Och se filmer på hur de parar sig, äter och bygger bon. Jag antar att sådana museér inte finns för att vi måste hålla skenet uppe av att vi är civiliserade.

De hade även en utställning om homosexualitet bland djur. Många homofober hävdar ju att det inte förekommer i djurvärlden. Att det bara är människor som är "onaturliga". Därför var det intressant att läsa det som står på bilden här ovanför.

Jag har försökt komma på vad för sorts sexuell jag är. Just nu känner jag mig iofs ganska osexuell. Men ändå. Bisexuell ligger ju nära till hands men jag vet inte om det stämmer, det låter så bestämt. Heterosexuell är jag inte. Det finns massor av människor jag överhuvudtaget inte kan tänka mig ha sex med och det handlar inte om deras kön. Det finns människor som tilltalar mig, människor som jag gärna skulle vara hud mot hud med. Men det handlar heller inte om kön.

Jag läste i en bok att män aldrig avbildas med tanke på att tilltala den kvinnliga lusten. Och då började jag fundera på hur en man skulle vara på en bild för att jag skulle tycka att han var upphetsande. Det var mycket svårt att komma på. Mjuk, tror jag. Avslappnad och med blicken sänkt. Inne i sig själv och sårbar. Mjuk, len hud i vackra former. Händer och tunga som kan ge mig njutning. Hur vill jag se en kvinna då? Leende och mjuk, fullt påklädd och med öppen blick. Jag har tillräcklig fantasi för att kunna få till resten.

Men jag är trött på att erövras. Jag vill mötas.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Din sexlust går på sparlåga medan den "ljuva klådan" är värre än någonsin här hos mig.
Hahaha.
Underbart uttryck.
Har inte sett utställningen men jag har naturligtvis läst det mesta om den. :)

Anonym sa...

Kan du inte ge mig lite ljuv klåda? :0)

Anonym sa...

Hahaha.
Du är ju gift! Jag vill inte ha mer drama i livet.
Ja, jag vet att ni är frigjorda osv men jag vill ha min puma för mig själv. :)

Anonym sa...

Ha ha, jag menade inte så. Bara att du kan skicka lite av den där kåtheten som du har mycket av :0)

Annika sa...

Det finns utställning med människor, förvisso inte uppstoppade men så gott som: Bodies. Rejält omskriven förstås då den ju är en smula kontroversiell.

Nisse sa...

Annika - intressant! Var finns den?

Annika sa...

Den fanns i Köpenhamn fram tills nu i januari. Tror den hade en url i stil med bodiescopenhagen eller så. Var den kommer att dyka upp härnäst har jag ingen aning om. Men den var väldigt intressant och mycket vacker.