tisdag, januari 25, 2011

Vem gör bästa bytet?


I morse skjutsade jag Will till skolan. Det är en nätt tur på ca 6 mil fram och tillbaka. Vanligtvis skjutsar jag honom till bussen men idag började han tidigare. Bussar går inte så ofta på landet så det finns inte mycket att välja på. Einar och jag passade på att ta en promenad i ett litet samhälle på vägen hem. Det är mycket spännande att få känna nya dofter och upptäcka nya ställen. Här hemma blir det lite tradigt ibland att gå samma vägar hela tiden utan att möta någon.

Fast först så stannade jag på en mack för att köpa nya vindrutetorkare. De gamla var trasiga och det är inte så bra när det snöar. Sikten blir lite dålig då. Jag stod och tittade en stund på alla vindrutetorkarblad och alla olika sifferbeteckningar och insåg snabbt att det är enkelt men dyrt att köpa original. Desto krångligare är det att hitta rätt bland universaltorkarna. En annan kund fick hjälp med att hitta rätt torkare till sin bil så då tänkte jag att jag kunde be om hjälp jag med. Mannen i kassan var trevlig och hjälpsam så jag passade på att fråga om det var lätt att byta torkare.
- Var har du bilen? frågade han. Kör fram den till dörren så kommer jag och byter dem åt dig.
Jag körde fram bilen och tjipp, tjopp så hade han bytt dem och så tog han hand om de gamla. Det är service det. Fast jag kan ändå inte låta bli att undra om han var extra snabb att erbjuda sin hjälp för att jag är kvinna. Och egentligen skulle jag ha velat gjort det själv så jag vet hur man gör nästa gång. Men samtidigt så är det ju någonting jag verkligen påpekar när det gäller mitt jobb, att man ska låta proffs sköta sådant de är bra på. Det går snabbare, enklare och lönar sig i längden. Var ska man dra gränsen för jämställdhetsarbete och ren och skär service?

2 kommentarer:

Kim sa...

Jo, nu tackar vi för hjälpen - och tar emot den.
Det händer ju så sällan att människorna är så där trevliga!

Nisse sa...

Du har rätt!