onsdag, december 17, 2008

Tre dilemman

Jag jobbade riktigt bra igår. Har en del att ta itu med i dag också men det får bli på eftermiddan. Och förkylningen är på övergående så visst går det att få ordning på saker och ting även om det kan kännas motigt ibland.

Fast jag har tre saker som bekymrar eller konfunderar mig. Kan man säga så?

1. Mina pengar, jag tror att jag betalade in för mycket moms för förra året och det har jag hävdat hela tiden men de som hjälper mig med bokföringen sa att jag inte hade gjort det. Men enligt mitt skattekonto så ska jag få tillbaka över 8000 kr. Vilket stämmer överens med det jag trodde jag betalat för mycket. Men det återstår ju att se om pengarna kommer in på mitt lönekonto. Åtta papp skulle ju sitta fint nu.

2. Vi har ett uppdrag, som jag ju skrivit om förut. Från att ha gjort en viktig insats så är vi nu mer bara utnyttjade. Det gör mig förbannad. Men när små barn är inblandade så kan man ju inte bara slå näven i bordet och vägra hur som helst.

3. Will är prepubertal. Han bryter sig loss vilket är som det ska. Men att han hela tiden är otrevlig mot mig vad jag än gör, det gör ont. Jag blir ledsen och jag vet inte hur jag ska handskas med det. Visst får han ha sina hemlighter och sitt privatliv som plötsligt blivit så viktigt för honom, visst måste han få protestera och testa gränser och allt sånt. Men innebär det att han måste få vara otrevlig och dum? Och varför är han det bara mot mig och inte mot sin pappa eller någon annan. Det kan jag ju egentligen svara på själv. Vi står varandra nära och jag är den som lägger mig i och påverkar mest. Men ändå. Jag vill släppa taget och låta honom testa vingarna men det betyder inte att jag vill att han ska vara ouppfostrad, otrevlig och hitta på tok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kära vän.
1. Åtta papp skulle verkligen sitta fint. De kommer dimpa ner på ditt konto inom kort.
2. Ryt! Man ska inte utnyttjas även om barn är inblandade.
3. Jag förstår att det gör ont. Dessvärre (?) har jag ingen erfarenhet av detta men jag är säker på att du klarar av att handskas med gossen. Du kan barn och ungdomar!

Anonym sa...

1. Tack, det låter bra.
2. Ja, du har rätt.
3. Tack, jag hoppas det.