torsdag, november 27, 2008

Vuxna Nisse

Jag har fått ta itu med några jobbiga saker och det känns lite tufft just nu. Jag har fått tala om för några människor att de måste ändra sitt beteende, skärpa till sig, tänka efter. Jag har gjort det av omtanke om dem själva och om andra som påverkas av deras beteende. Det har varit nödvändigt helt enkelt för det har med min yrkesroll att göra, mitt arbete är delvis beroende eller påverkas på olika sätt av hur dessa människor är mot andra människor eller vad de gör i sina yrkesroller.

Det är lite tufft att behöva inse att det är sånt här jag måste göra ibland. Jag kan inte gömma mig bakom någon annan längre om jag vill vara seriös och sköta mitt jobb och mitt liv på ett professionellt sätt.

Men jag är också glad för att jag kan ta itu med jobbiga saker och stå på mig. Det har bland annat lett till att kommunen där jag bor kommer att ta bort all glutamat ur skolmaten och maten till de äldre. Jag har jobbat för det från flera håll och nu har det gett resultat. Det sporrar mig att fortsätta kampen mot den dåliga maten. Nu är det margarinet som ska ut.

Jag är inte och kan inte vara den där mesiga lilla flickan längre. Nu är det dags att inse det även om det är rätt skönt ibland att gömma sig i soffan och låtsas som det snöar. Det är nästan 7 plusgrader ute och den lilla snö som är kvar är ett eländigt klet.

Äh nu får min arbetsdag snart vara slut så jag kan krypa ner i soffan och låtsas att det snöar.

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag försöker också utesluta glutamat ur min och Gurrs mat men än så länge är vi nybörjare. Jag köper ekologiskt också så fort det finns en sådan variant av en vara. Det är intressant.
Vem har du läxat upp? Ett mejl tack, fniss.

Anonym sa...

Bra där!
Jag är stolt över dig och inser att det behövs fler Nissar i världen!
Kör hårt.

Nisse sa...

Linda - ja, jag får nog skriva ett mail om jag ska förklara :0)

Kim - tack, jag kör på :0)