måndag, juni 28, 2010

Min djurvärld

Båda barnen är på läger. Det känns lite konstigt att vara utan dem. Jag skjutsade Boll till ridlägret i morse. Det kommer nog att bli en riktigt bra vecka för henne. Första gången hon är på ridläger. Will har åkt till Göteborg för att bo på en lägergård vid havet och åka till Liseberg. Blir nog också riktigt kul.

Själv så ska jag försöka få lite jobb gjort. Men jag har inte satt igång än. När jag kom hem så satte jag mig vid köksbordet med min bok. Snart är den utläst och då ska jag berätta mer. Sen åkte jag till grannen för att vattna och mata katten eftersom de är borta några dagar. En stackars fågel hade fastnat i jordgubbsnätet och det blev lite läskigt. Jag kunde ju inte lämna den där men jag har aldrig räddat en sprattlande, skrikande fågel ur ett nät förut. Jag är lite rädd för fåglar sedan min kompis undulat flaxade på mig när jag var liten. Jag hämtade handskar och en sax och så fångade jag fågeln och pratade lugnande medan jag klippte bort nätet. Lite imponerad är jag av min handlingskraft i det läget. Efteråt kände jag mig lite skakig och smått obehaglig av någon anledning. Jag är mer van med hundar och katter och fästingjävlar.

Jag brukar inte använda ord som hata och avsky särskilt ofta. Och jag är inte en sådan som hatar lättvindigt. Men fästingar, jag kan bara inte med fästingar. Varje dag plockar jag minst tio fästingar som kryper eller sitter fast på hunden, katterna eller mig. Som tur är sitter de inte så ofta på barnen eller mannen. Häromdagen hade jag en fästing som satt fast i naveln. Det är så äckligt och avskyvärt och förbannat. Jag hatar fästingar. Vi är i alla fall vaccinerade mot TBE nu. Men hur får man bort fästingar? Om man besprutar så dör ju en massa andra insekter också. Jag hörde om hönor som äter fästingar. Såna skulle jag vilja ha.

Om jag skulle jobba lite. Kanske.

2 kommentarer:

Kim M sa...

1. Fantastiskt gjort av dig! Hoppas fågeln blev lycklig igen.
2. Fästingar hatar vi.

Nisse sa...

1. Tack... jag ryser lite fortfarande när jag tänker på det.
2. JA!