onsdag, februari 18, 2009

Tjocka Odessa

I dag har Odessa fått åka på långtur. Ända till Katrineholm för veterinärbesök. Hon har länge varit ovanligt stinn om magen och jag trodde först att hon bara var tjock men så tittade en veterinär på henne och trodde att det kanske var nåt annat. Så vi åkte och röntgade henne. Det visade sig vara helt okej. Hon är bara tjock. Lite ovanligt stinn men tjock. Så nu ska hon sättas på diet. Veterinären föreslog lightfoder med lite fett och mycket fibrer. Sällan, säger jag. Jag om någon är nu mer expert på hur man går ner i vikt. Vi rovdjur får allt hålla oss till kött och fett om vi ska bli mindre. Fibrerna river bara sönder tarmarna.

Jag tror att hennes hetsätande och att hon rört sig väldigt lite de senaste månaderna är boven. Så motion och lagom med mat innehållande nyttiga proteiner och fetter gör nog susen. Hoppas det snart blir vår så hon får mer lust att gå ut. Fast jag hoppas också att vårkänslorna håller sig i styr för det visade sig att hon inte är steriliserad. Så fort hon gått ner lite så blir det en ny tur till veterinären för att ta bort möjligheterna till fortplantning. Annars sitter vi väl snart här med åtta katter istället för fyra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och det får faktiskt räcka med fyra katter! :)

Nisse sa...

Japp!