måndag, augusti 11, 2008

En dag i augusti

Det blev en riktig fin dag. Så där vardagsfin och trevlig. Jag har jobbat lite lagom, tvättat, surfat lite, lekt kurragömma med barnen, lagat god mat och promenerat med min man. Nu ska jag plocka ihop mina kvitton och andra papper för i morgon ska jag få hjälp med bokföringen. Men det första jag ska göra tidigt i morgon bitti är att åka och besikta min 47 år gamla Opel.

Så det blir tidig nattning, tror jag. Jag har haft en period av jobbiga drömmar. Jag har vaknat mitt i natten och satt mig upp. Inte vetat var jag är, inte kunnat se nåt och knappt kunnat andas. Vi har väldigt mörkt i sovrummet. Men sista nätterna har jag fått sova.

En kompis ringde precis och berättade att hennes pappa har dött. Han var 90 år så det var ju inte så oväntat. Men hon behövde prata och det förstår jag, hoppas att jag kunde lätta lite av hennes tankar genom mitt lyssnande. Jag är lite kluven till döden. Gamla människor som är sjuka eller inte orkar länge borde få dö och jag tycker nog att det är lite av en lättnad när de dör. Men får man känna så? Är döden alltid sorglig? Kanske sörjer man inte alltid en gammal människas död utan mest bara saknar och minns? Eller är saknaden samma sak som sorgen?

Utanför mitt fönster står en svart kopojke och äter löv från småbjörkar. Kvällsluften kommer in genom den öppna dörren och kyler mina fötter. Barnen leker med varandra utan att bråka och någonstans i närheten finns min man. Livet kanske inte behöver vara mer än så en måndagkväll i augusti.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Döden är svår.
Är rädd men det har blivit bättre med åren.
Nog måste man kunna säga att det är en befrielse när en gammal och/eller sjuk människa dör.

Har också drömt konstigt den senaste tiden, och har försökt analysera lite. Utan resultat.
Jag drömmer ofta att jag flyttar till en annan lägenhet (i närheten) och jag förstår inte varför. Jag trivs ju bättre än nånsin!

Hoppas du sover gott just i detta nu.

Anonym sa...

Ja om man har levt färdigt så borde döden vara nästa steg och då är det ju inte så sorgligt. Men att dö mitt i... det skrämmer.

Det är kanske just därför du drömmer att du flyttar, för att du trivs. det kanske är någon slags utredning som pågår där du i drömmen ska komma fram till just precis det. Men måste testa flytt först några gånger.

Anonym sa...

Hmm... Jag hoppas du har rätt!