torsdag, juli 27, 2006

Jag - en människa


Tror ni jag har lagt mig? Nädå, naturligtvis fastnade jag på några andras bloggar. En hade skrivit om hur media framställer kvinnor och hur det påverkar folk. Jag brukar vara rätt ilsken på hur kvinnor behandlas och behandlar sig själva. Och brukar försöka göra nåt åt det... inte så mycket i det stora men jag tror att man kan göra rätt mycket nytta om man kan påverka några stycken ordentligt. Kanske mer än om man bara snuddar lite vid ytan på den stora massan.

Jag tror att det viktigaste är hur man är själv. Jag tycker att Grynet uttrycker det rätt bra - Ta ingen skit! Om jag är jag och ger fan i att vara nåt annat, då har jag också visat vilket värde jag har. Visst kommer det fortfarande att finnas folk som trampar på mig av den anledningen att jag är kvinna, men jag har åtminstone inte godtagit det. Man måste ta sin plats helt enkelt. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag är kvinna. Jag tänker inte nedvärdera mig själv. Jag är människa i första hand och det jag är har med min person att göra, mina erfarenheter, mina känslor, min uppväxt, min omgivning och mina gener. Det jag kan och det jag vill det är jag och det spelar ingen roll vad det beror på. Det finns ingen anledning att skylla nåt på ens kön. Det skulle nog vara lättare för oss alla om vi fick vara människor på våra egna villkor och inte sågs på som det kön vi råkar tillhöra. Oavsett om vi är kvinnor eller män.

Godnatt igen.

Inga kommentarer: