måndag, juli 31, 2006

Freedom is just another word for nothing left to lose

Det regnar inte. Det är inte kallt ute. Jag börjar misstro vädermänniskorna. Egentligen borde jag sluta titta på vädret på tv. Jag borde inte se på tv alls. Inte ha någon klocka. Bara vara och göra det som faller mig in. Men iofs så gör jag ju nästan det redan. Tittar knappt på tv, har ingen klocka på mig. Men ännu lite mer. Frihet du vet. Ibland i hemlighet så fantiserar jag om att bo ensam. Att inte ha någon annan än mig själv att ta hänsyn till. I alla fall ett litet tag. Men jag vet ju hur det skulle gå om jag var ensam jämt. Då skulle jag skaffa en hund och en katt och en man och barn. För egentligen så trivs jag inte med att vara ensam. Då kommer spökena om natten. Då äter jag sånt jag inte borde. Då irrar jag runt och letar efter något att hålla mig i. Men jag skulle behöva få vara lite ensam ett litet tag. Få vara vaken så länge jag vill. Sova när jag vill. Äta när jag vill. Gå naken och titta på humlor eller bada mitt i natten. Dricka vin och äta ostbågar och läsa, läsa, läsa. Och skriva. Ha möjligheten att kunna fastna vid datorn, skriva tills fantasin tryter eller tröttheten tar över. Lägga mig på en solvarm sten och se på molnen. Gå på bio utan att fråga nån annan.

När man är vuxen kan man tro att man får göra såna saker. Att man inte behöver fråga om lov. Men det kan vara en kamp. Inte är det frihet att läsa halva natten när mannen ligger bredvid och suckar för att det är för ljust när han ska sova. Inte är det frihet att åka på bio själv när någon ser på en med oförstående ögon och undrar varför. Inte är det frihet att sätta sig i bilen och bara åka dit näsan pekar när någon frågar om man inte trivs hemma. Och hur ska man kunna sätta sig och skriva när barnen kommer och frågar och pratar hela tiden och mannen undrar vad man gör vid datorn när vädret är fint eller natten kommer (då ska man ju ligga i sin säng och sova).

Jag får nog fundera på det här. Det finns lösningar på allt. Jag kan låsa in mig eller bli förbannad. Kräva mer plats. Eller köpa en resa till man och barn så jag får vara ensam.

Det är dags att åka... någonstans. Boll och Will tycker det och jag håller nog med. Bada kanske. Det var väldigt skönt i vattnet igår. Vi badade i några timmar helt ensamma vid badet. Eller så åker vi till biblioteket så vi har något att läsa när regnet kommer (?). Vi måste nog i alla fall lämna vårt kära hem för några timmar så vi får nya intryck och så att längtan att komma hem blir större än längtan bort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där du skrev om att få tid för dig själv. Måtte du få det för du är alldeles för begåvad för att inte få tid och ro för att skriva.
Kanske en skrivarlya? Jag och klassis Johan snackade om det. Man kanske kan hitta en "större" lokal som man kan dela på med några tänkte vi. Fatta vad bra om man fått ett knäck och behöver lite konsultation av dig eller någon annan?! Eller som när du behöver komma iväg och få skriva i lugn och ro.
Vänner till mig som är konstnärer delade lokal på det sättet. Det var skitmysigt och fungerade riktigt bra.
Tål att tänkas på...
/Linda

Nisse sa...

Ja det låter som en bra idé. För ibland är det nog så att man måste ta sig bort från allt som stör istället för att försöka fixa det mitt i kaoset.

Vi får tänka.