onsdag, februari 02, 2011

Forskningen och jag

Det skulle vara kul att vara forskare. Tydligen kan man forska om vad som helst och det behöver inte ens bli nåt resultat som ger något. Men vem betalar? I flera dagar har jag sett program på tv och läst i tidningar och hört på radio om olika forskningar. Intressanta och lite knasiga och nu kommer jag inte alls ihåg vad de handlade om fastän jag tyckte det var så intressant.

Undrar vad jag skulle forska om? Kanske om mekanismerna bakom våra fördomar och om de skulle gå att sätta ur spel. Varför är vissa människor mer fördomsfulla än andra, har det med en miss i genuppsättningen att göra eller har de för få bakterier i magen. Jo det var ju en av de grejer jag såg på tv kommer jag ihåg nu. Någon hade kommit på att ADHD kunde ha med fel magbakterier att göra. Spännande, spännande.

Nu kommer jag ihåg mer. Det var ju en grej om att odlad lax inte alls är speciellt nyttigt eftersom de matas med vegetabiliskt foder(och säkert inte nåt bra alls bara billigt, alla vill ju tjäna pengar). De höll på att bli simmande grönsaker. Det får mig ju förstås att tänka i lchf-banor. Det är nog viktigt att både djur och människor äter det de är avsedda att äta för annars kan det bli lite konstigt.

En annan grej är det där med vitvaror. Vi luras att tro att vi ska köpa ny kyl och frys och spis för att de är mer miljövänliga och energisnåla. Men nya vitvaror håller inte lika länge som gamla och den energi man sparar är försumbar i det stora hela och dessutom så är de mycket dyrare än mindre energisnåla varianter. Och att reparera tex en kyl kostar skitmycket så det är nästan värt att köpa en ny istället. Och då är ju frågan om det är vettigt ur miljösynpunkt att köpa nytt och skrota gammalt hela tiden... att tillverka vitvaror kan ju inte vara något som gynnar miljön så då borde det vara vettigare att ha gamla saker länge än att köpa nytt och nytt och nytt.

Det är galet. Saker säljs med miljöargument men vi borde konsumera mindre istället.

3 kommentarer:

Kim sa...

Ja du ska forska om fördomar och miljö.
Så är det.

Jag har (fördomar också men det tar vi en annan gång) en gammal, gammal tvättmaskin. En sån som jag ibland måste hålla fast för att den inte ska vandra iväg ut ur badrummet.
Har även en gammal, gammal kyl och frys. Den tickar och klickar men den funkar fint. :)

Nisse sa...

Det skulle vara intressant att forska... men vem ska betala för min forskning? Den skulle säkert vara obekväm.

Ha ha... en vandrande tvättmaskin :0)

Zettermark sa...

Jag vill också forska! Vägen dit är så lång bara, med kandidat och master och forskarskola och assistenttjänster och gud vet vad.

Men vill en något tror jag att det går! (Nu måste jag bara bestämma mig för hur.)