torsdag, juli 10, 2008

Det gungar till

Helt plötsligt så ställs saker på ända. Allt är som vanligt utanför men ordningen inuti har störts. Rubbats en aning. Jag kan nog säga att jag är lite frustrerad. Saker kommer mig inte ur händerna som jag vill att de ska göra.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Jag har bestämt mig för att jobba hela sommaren. Jag har inte haft nåt överflöd av jobb så det känns ju rätt och riktigt att ta varje tillfälle i akt. Och jag styr ju mitt arbete själv så vill jag ha en ledig dag så är inte det några problem. Problemet är att i början av sommaren så är tiden oändlig. En bit in så krymper den i rask takt.

Det har kommit in en del jobb och andra projekt här i början av sommaren vilket ju känns jättekul. Jag tycker nog att jag har det mesta under kontroll men den jobbade tiden och den fakturerade tiden stämmer liksom aldrig överens. Trots att jag skriver upp när jag jobbar. Så om jag skulle jobba bara den tid som jag fakturerar för så skulle jag har en hel del tid till att läsa, gå ut och gå, hitta på skojiga saker med barnen. Men det har jag inte riktigt. Fast visst en hel del tid går ju åt till mitt projekt också.

I alla fall så vill jag ju jobba, jag vill få in pengarna och det är kul att jobba. Men jag vill också bara släppa allt och vara ledig ända in i märgen emellanåt. När vi åkte till Finland så trodde jag ju att jag skulle få vara det men jag var blev tvungen att jobba en del där också.

Det här gör mig frustrerad. Det gör också att jag sover lite oroligt och känner att jag behöver stiga upp tidigt för att hinna med och lägga mig sent av samma orsak. I måndags så lovade jag barnen att vi skulle gå på bio. Vi tog den sena bion för att jag skulle hinna jobba färdigt. Jag jobbade alltså från morgonen till strax innan vi skulle åka på bio. Och kände att jag egentligen borde stannat hemma och jobbat mera. Men sen insåg jag att det handlar om att vara tydlig mot mig själv och mot kunder och kollegor. Jag måste säga ifrån att jag inte kan jobba dygnet runt när jag inte ens kan ta ut någon lön än.

Så nu funderar jag på att ha en ledig dag i veckan när jag bestämt inte jobbar alls oavsett vad som händer. Går det månntro?

Sedan har det hänt andra saker som rubbar mig. Som på utsidan inte spelar så stor roll men som gör att något gungar till inom mig. I går fick jag veta att min fem år äldre svägerska väntar barn. De har tre ganska stora barn och nu väntar de tvillingar. Det får mig att inse saker som jag inte riktigt har erkänt för mig själv. Jag vill ha ett barn till. Men det finns så många om omkring så jag har inte velat ta det till mig. Skulle jag räkna upp alla för och mot så skulle mot bli en lång lista och för kanske bara en enda rad. Att jag vill. Och så rör det upp känslor jag gömt undan. Vetskapen om att vi kunde haft ett barn till men att vi valde bort det. Och att jag aldrig riktigt sörjt mitt bortvalda barn.

Jag är också frustrerad över att jag väntar. Jag väntar på att jag ska gå ner ordentligt i vikt så jag kan göra en massa saker. Och jag väntar på att jag ska börja tjäna pengar så jag kan göra en massa saker. Och jag väntar på tid så jag kan göra en massa saker.

Men om jag dör i morgon. Vad gör då allt den här väntan för nytta?

4 kommentarer:

Anonym sa...

All denna väntan...
Jag tycker bestämt att du ska ha en stående ledig dag.
Jag blir galen om jag inte får den slötid jag behöver.
Så ta dig tid, kvinna.
Annars känns inget kul i längden.

Grattis förresten till -15 kg.

Anonym sa...

Du har rätt. Tack för att du säger åt mig. Det är skönt att någon säger det till en. Ens egna tankar räcker inte alltid. Och tack för grattiset!

Linda sa...

Ok nu kanske inte det här kommer trösta men är en sanning, dock en aning bister: att starta ett företag som ditt tar mycket tid. Ofta jobbar man jämt i början och nästan dygnet runt utan att kunna ta betalt för all tid. Det är trist men en verklighet. Det blir ju svårt när du känner som du gör men jag tror inte du kan påverka så mycket än på ett tag. Att starta upp en byrå kräver enormt mycket arbete. Man hör ständigt historier om folk som jobbar som dårar för att få sin nya byrå på fötter och som går back både ekonomiskt och tidsmässigt i början. Det är inte lätt men du är ju jätteduktig. Efter ett tag lättar det sägs det. Det är då man kan börja skörda frukterna av sitt arbete. Dit kommer du också men man måste väl säga att du är i uppstartningsfasen ännu. Jag snackade med Nina innan semestern. Hon som har egen firma och är illustratör. Hon jobbar också som du men tjänar i princip inte så mycket. Hon sa dock att så är det i början. Hon har haft sitt företag längre än du men anser sig vara i startfasen fortfarande. Det är bara att ge sig fan på att det ska gå. Eller fundera på om man vill göra på ett annat sätt. Tappa inte modet. Sånt här tar tid helt enkelt, kram

Anonym sa...

Vet du, det känns himla skönt att du säger att jag är i startfasen fortfarande. Jag tror att det har spökat en del för mig att nu borde det ju rulla på ordentligt men att det inte gör det. Ja, det måste få ta tid.