onsdag, april 01, 2009

Jag älskar starka kvinnor


Det känns lite bättre. Jag försöker tänka på att jag kan välja själv hur jag vill må. Att jag faktiskt har möjligheterna i mina egna händer.

En vän sa något i går som gav mig en nyckel till varför jag reagerar som jag gör. Det är intressant och det är ganska stort i min värld att inse det.

Lite kortfattat så kan det uttryckas som att vi kan välja att inte ta skit om vi förstår bakgrunden till att vi tar skit.

En orsak till att vi faktiskt tar skit eller tillåter oss att bli illa behandlade eller låter oss bli underordnade är att vi blir straffade på ett eller annat sätt om vi står upp för oss själva. Det kanske låter tokigt men så är det ju många gånger. En kvinna som tar kommandot, som inte tar skit och som inte böjer sig för en man eller någon annan för den delen. Hon ses ju ofta som en ragata eller satkärring. Vem vill ha en satkärring?

Hur kommer vi ifrån det här då? Jag vet inte riktigt men om vi börjar tycka om kvinnor som tar plats så kanske vi har kommit en bra bit på vägen.

Jag letade lite på nätet om starka kvinnor och hittade det här. Intressant.

2 kommentarer:

Kim M sa...

Bra!
Grynet borde komma tillbaka till tv-rutan!

Nisse sa...

Ja, jag saknar Grynet.