måndag, oktober 06, 2008

Annika Dahlqvist och LCHF

Jag har varit på föreläsning med Annika Dahlqvist. Hon är väldigt intressant att lyssna på. Jag blir lite upprörd när jag tänker på alla människor som inte fattar vad det handlar om. Som inte vill förstå. Fler borde gå på hennes föreläsningar.

Jag har i alla fall lyckats få några att börja fundera på hur och vad de äter och vad kosten gör med oss.

LCHF-kosten är bra på många sätt. Förutom att den är bra för människorna som äter den så är den bra för miljön därför att de flesta av oss som äter LCHF vill äta så ren och naturlig mat som möjligt och därför månar om ekologisk och närproducerad mat. Vi äter mindre mängd mat eftersom maten vi får i oss är energität. Vi håller oss friska och behöver därför inte uppsöka sjukvård eller sjukskriva oss speciellt ofta.

LCHF står för Low Carb High Fat och med det menas att man minskar ner rejält på kolhydraterna (som vi faktiskt inte behöver utan som tvärtemot vad många tror faktisk kan göra oss sjuka och feta) och vi har fett som vår främsta energikälla. Men inte vilket fett som helst utan i huvudsak animaliskt fett som t ex smör. Det innebär inte att vi proppar i oss ett kilo smör om dagen. Fett är energitätt och därför behövs inte så stora mängder.

Spannmål något vi inte alls bör äta. Människan är inte gjord för att äta spannmål (pasta, bröd, kakor osv). Troligtvis beror de flesta av våra folksjukdomar på att vi ätit för mycket spannmålsprodukter, för mycket socker, margarin och annat farligt fett och för mycket kemikalier och tillsatser.

Om vi äter det vi är gjorda för att äta så får vi de liv vi är menade att ha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tittar i din blogg ibland när jag undrar något om mat i allmänhet och LCHF i synnerhet.
Du inspirerar och jag säger tack.

Nisse sa...

Ah... glad om jag kan inspirera!